onsdag den 25. juni 2014

Whole30 - Dag 2

Havde det egentlig ret ok til morgen - men fik dælme lidt stress på, da jeg skulle lave frokost og stadig var ved at kokkere aftensmaden.... Det kræver godt nok en del forberedelse - men nok også fordi jeg ikke lige vælger de lette retter... det skal jo være lidt spændende.

I dag så menuen således ud:

Morgenmad: 


Smoothie, ligesom i går - dog med en håndfuld frosne hindbær og blåbær i stedet for bananen.
Den var dog knapt så køn i farven - lidt lilla/brun-muggenfarve.... men smagte dejligt!
2 stk. indbagte pølse-peberfrugter, Æg-muffin og en håndfuld kirsebær - MUMS!

SKØNT med frugt på menuen igen!
Dog varede det ikke længe før sulten meldte sig - og det har jeg jo ikke prøvet i lang tid nu på LCHF - lidt underligt men det gik.

I løbet af dagen har jeg drukket mange mange glas "krydret" vand - jeg har et par flasker vand stående på køl med lidt forskellige krydderurter tilsat - fx. ananans-salvie og æblemynte - SLURP!
Det hjælper med at der er lidt variation i smagen - og ikke bare helt alm. kedelig vand.


Frokost

Rester fra i går - 3 fyldte peberfrugter og agurke- og gulerødsstænger. 
Dejligt med rester!!


Aftensmad

Da den stod på Aftenvagt i Akutten i aften, skulle det være noget jeg bare lige kunne varme - og jeg havde længe gået og tænke over at man kunne lave en bechemel/blomkåls-agtig sauce uden ost.... med squash-spiraler - lidt pasta agtigt og alligevel ikke. 
Og ja - i dag hvor jeg havde hele 2,5 time til at eksperimentere var lige det perfekte tidspunkt..... 
ikke helt så gennemtænkt... men alligevel en stor succes!!!! 
(ja manden udtalte endda "Ih, hvor lækkert!".... det er store ord!)

PenNnyLanes Blomkåls-minusost-bechamel sauce

1 stor portion til flere dage

1 helt blomkålshoved - skåret ud i floretter
1 liter kyllinge bouillon (dog ikke lavet fra bunden - var der ikke tid til!)
8 fede hvidløg, presset (ja det er ikke noget du skal spise før du skal på date!)
50 g Ghee
Salt og peber

Blomkålen skæres ud i floretter og koges op i kyllinge bouillonen. Når det koger, skrue da ned og lad simre i 10-15 min., indtil de er møre. 
Imens smelt ghee på en pande og tilsæt det pressede hvidløg, og steg til det er blødt og aromatisk - sæt det til side til senere brug. 
Når blomkålsfloretterne er møre, hæld ikke al bouillonen fra. I stedet så tag blomkålsfloretterne fra og tilsæt ca. 350 ml (måske lidt mindre - prøv dig frem), det stegte hvidløgs-smør samt salt og peber og blend til en fast cremet konsistens. 

Det var jo som sagt til min aftenvagt, så det blev lige sent nok før jeg kom i tanke om at jeg skulle have et billed.... hehe

Squash spiraler med min "blomkåls-becharmel sauce"
med et saftigt kyllingebryst og gulerødder

Det er dejligt med rester - så skal jeg bare lige have fundet ud af hvad saucen skal bruge til i morgen... hmmmm..... hjernen er allerede sat i gang!

Humøret har været højt i dag - og umiddelbart synes jeg ikke jeg har lidt specielt meget af den hovedpine og træthed, som ellers plejer at dukke op på 2. dagen af Whole30. Måske det er fordi jeg i forvejen er vant til at spise forholdsvis sukkerfrit?! Har dog godt kunne mærke en dunken i baghovedet, men den har kunne holdes væk med masser af vand og en dejlig omgang massage af min kære mand!

Whole30 - 2 days down - Bring it on!!




Ingen kommentarer:

Send en kommentar